TOOL KIT PLC
BAHAN-BAHAN INI DIKUMPULKAN DARIPADA KURSUS PLC YANG DIANJURKAN OLEH BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU (BPG), KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA.
JULIA BINTI ABDUL MUTTALIP
SISC+ BI DAERAH KULAI.
PAKAR RUJUK PLC
KLIK LINK DI BAWAH UNTUK SOFTCOPY
KLIK LINK DI BAWAH UNTUK SOFTCOPY
1. LESSON STUDY
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN [RPH]
Sekolah
|
Tarikh
| |||
Tingkatan/Kelas
|
Waktu
| |||
Saiz kelas
|
Tempoh (minit)
| |||
Mata Pelajaran
|
Bidang Pembelajaran
| |||
Topik
| ||||
Objektif / hasil Pembelajaran
| ||||
Kemahiran Saintifik /
Kemahiran Berfikir
| ||||
Sikap Saintifik /Nilai Murni/Nilai Patriotisme
| ||||
Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
|
| |||
| ||||
| ||||
Pendekatan Pengajaran
|
Perkembangan Pengajaran
|
Kandungan / Konsep
|
Proses Pengajaran dan Pembelajaran
(Tindakan Guru dan Aktiviti Murid)
|
Jangkaan Pemikiran
Murid
|
Catatan/Nota
|
Fasa 1
SET INDUKSI / PENGENALAN
( minit)
| ||||
Fasa 2
PERKEMBANGAN
(Penerokaan)
( minit)
| ||||
Fasa 3
PERKEMBANGAN
(Penerangan)
( minit)
| ||||
Fasa 4
PERKEMBANGAN
(Aplikasi / Penelitian)
( minit)
| ||||
Fasa 5
PENUTUPAN (Pentaksiran)
( minit)
|
Nota: Template ini adalah sebagai panduan penyediaan Rancangan Pengajaran Harian [RPH] / Lesson Plan. Ia boleh diubahsuai mengikut kesesuaian.
Tool Kit LS 2
BORANG PEMERHATIAN
Refleksi:
1. Penjelasan hasil pembelajaran PdP dalam pengajaran:
|
2. Pemilihan Aktiviti :
|
3. Penguasaan Pengetahuan dan Kemahiran dalam kalangan murid:
|
4. Pencapaian hasil pembelajaran PdP:
|
5. Penglibatan murid dalam PdP:
|
6. Adakah ciri-ciri berikut diperhatikan? (sila tandakan √ dalam □ )
□ Penglibatan aktif ; □ Perbincangan antara rakan;
□ Pembelajaran berpusatkan murid; □ Pemupukan kemahiran berfikir
Komen:
7. Sejauh manakah soalan yang dikemukakan oleh guru mampu mencabar minda murid?
|
8. Sejauh manakah penyoalan guru dapat mengukur kefahaman murid?
|
9. Sejauh manakah aktiviti penutup dapat merumus dan memperkukuhkan PdP?
|
Secara Keseluruhan:
10. Apakah kekuatan PdP?
|
11. Apakah kelemahan PdP?
|
12. Apakah yang perlu diubahsuai/diperbaiki dalam RPH?
|
_________________________________
( )
Tandatangan/Nama Guru/Pemerhati
Nota: Dapatan data ini akan digunakan sebagai panduan bahan perbincangan dalam sesi refleksi kumpulan selepas pengajaran.
BORANG REFLEKSI LESSON STUDY
SEKOLAH :
TINGKATAN / KELAS :
MATA PELAJARAN :
TAJUK :
TARIKH :
ASPEK
|
KOMEN
|
CADANGAN UNTUK MENAMBAHBAIK RPH
|
| ||
| ||
| ||
4. Keberkesanan Bahan
Bantu Mengajar
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Nama ahli kumpulan Lesson Study :
- 5.
- 6.
- 7.
- 8.
Nama Pakar Rujuk (Knowledgeable Others) :
Nama Pemerhati :
2. PEER COACHING
COACH SEBAGAI PEMERHATI DAN MEMBERI MAKLUM BALAS
BIL
|
AKTIVITI
|
STATUS (YA/TIADA)
|
CATATAN
|
1.
|
Pra-Konferensi
| ||
a)Topik
| |||
b)Matlamat
| |||
c)Fokus
| |||
d)Data Dikumpul
| |||
e)Rumusan
| |||
2.
|
Pemerhatian
| ||
a)Skrip
| |||
b)Rakaman
| |||
c)Senarai Semak
| |||
d)Rajah/Jadual/Carta
| |||
e)Gambar/Visual
| |||
3.
|
Pasca-Konferensi
| ||
a)Penilaian Kendiri
| |||
b)Menyatakan semula bidang fokus
| |||
c)Berkongsi data
| |||
d)Mengemukakan cadangan
| |||
e)Tindakan alternatif untuk dilaksanakan
| |||
f)Rumusan
|
KOMEN :
……………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………..
BORANG PELAKSANAAN MODEL 2
COACH SEBAGAI GURU (MENGAJAR)
- MODEL LESSONS
BIL
|
AKTIVITI
|
STATUS
(YA/TIDAK)
|
CATATAN
|
1.
|
Menjelaskan proses PdP oleh Coach
| ||
a)Fokus pengajaran
| |||
b)Objektif pengajaran
| |||
c)Penggunaan strategi instruksional
| |||
d)Jangkaan pencapaian murid
| |||
e)Langkah alternatif
| |||
2.
|
Bentuk Pemerhatian yang diperlukan
| ||
a)Beri perhatian kepada perlakuan coach
| |||
b)Beri perhatian kepada perlakuan murid.
| |||
c)Maklum balas yang diperlukan.
| |||
d)Cara merekod
| |||
3.
|
Sesi Pengajaran dilaksanakan
| ||
a)Coach mengajar
| |||
b)Guru memerhati pengajaran dalam kelas dan merekodkan maklumat yang diperlukan.
| |||
3.
|
Pasca-Konferensi
| ||
a)Apa yang diperhatikan?
| |||
b)Adakah pengajaran berlaku seperti yang diharapkan?
| |||
c)Apakah strategi pengajaran yang dilaksanakan?
| |||
d) Apakah perubahan yang akan dibuat oleh coachee jika diberi peluang untuk mengajar pelajaran yang sama?
| |||
e)Apakah yang dipelajari dari pengajaran coach tersebut?
| |||
f)Apakah cadangan untuk penambahbaikan?
| |||
g)Ada soalan lain?
|
KOMEN :
……………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………..
BORANG PELAKSANAAN MODEL 3
MERANCANG PENGAJARAN DAN BERSAMA-SAMA MENGAJAR
(CO TEACHING)
BIL
|
AKTIVITI
|
STATUS
(YA/TIDAK)
|
CATATAN
|
1.
|
Pra-Konferensi (Sebelum Pengajaran)
| ||
a)Matlamat Pengajaran
| |||
b)Rancangan Pelajaran Harian
| |||
c)Pengalaman pengajaran yang dikehendaki
| |||
d)Bentuk bantuan yang diperlukan daripada coach
| |||
e)Bahan-bahan PdP
| |||
f)Indikator pencapaian
| |||
g)Mengenal pasti pengetahuan sedia ada murid
| |||
g)Masalah yang mungkin dihadapi
| |||
h)Cara mengenal pasti murid telah capai matlamat
| |||
2.
|
Pengajaran Bersama
| ||
a)Peranan coach dipelbagaikan mengikut yang dipersetujui :
- mengajar
- pemerhati
- demonstrasi
| |||
b)Perlu faham coach ialah seorang rakan yang membantu, bukan pengkritik
| |||
3.
|
Pasca-Konferensi (Selepas Pengajaran)
| ||
a)Apa yang diperhatikan?
| |||
b)Adakah andaian yang dibuat betul atau tidak ?
| |||
c)Apakah pandangan coachee tentang pengajaran yang berlaku?
| |||
a)Apakah masalah yang timbul?
| |||
b)Adakah murid belajar apa yang sepatutnya?
| |||
c)Adakah pengajaran tersebut boleh mencapai matlamat dan sesuai?
| |||
d)Bagaimanakah menambah baik proses?
| |||
e)Apakah tindakan seterusnya yang perlu dilaksanakan?
| |||
KOMEN :
……………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………….
3.TEACHER SHARING SESSION
Sesi Perkongsian Guru
|
Nama Ahli Kumpulan:
|
Tempat/Tarikh/Masa:
|
Fokus: Nyatakan fokus perkongsian yang dijalankan
|
Interpretasi: Apakah aspek yang paling penting/menarik/relevan yang dibincangkan? Adakan perkongsian ini boleh memberi impak kepada pembelajaran murid? Bagaimana?
|
Hasil: Apa yang saya pelajari? Bagaimanakah perbincangan ini boleh memberi kesan kepada profesionalisme saya?
|
4. LEARNING WALKS
BORANG PEMERHATIAN LEARNING WALKS
FOKUS yang dipersetujui dan diperhati: _____________________________________________________
Bil.
|
Aspek yang dipelajari/diperhati
|
Bukti Pemerhatian P & P
|
Tindakan seterusnya
|
Rumusan / Kesimpulan
(Diisi oleh Ketua)
| |
Pemerhatian 1
|
i.
ii.
iii.
iv.
v.
|
i.
ii.
iii.
iv.
v.
|
i.
ii.
iii.
iv.
v.
| ||
Pemerhatian 2
|
i.
ii.
iii.
iv.
v.
|
i.
ii.
iii.
iv.
v.
|
i.
ii.
iii.
iv.
v.
| ||
Pemerhatian 3
|
i.
ii.
iii.
iv.
v.
|
i.
ii.
iii.
iv.
v.
|
i.
ii.
iii.
iv.
v.
| ||
Nama-nama ahli Walking Team:
i.
ii.
iii.
iv.
v.
|
.......................………
Tandatangan Ketua
(Lead Walker)
NAMA :.................................................
|
….............…………………………
Tandatangan Penyelaras PLC
NAMA :..................................................
|
No comments:
Post a Comment