Friday, July 17, 2009



""MENGUBAH SEMPADAN IMAN"Tajuk ini dipetik dari sebuah buku yang saya baca, tulisan Prof. Dr. Kamil Bin Ibrahim, yang banyak mengajar saya tentang peri pentingnya menjadi insan yang paling istimewa di sisi Allah. Setelah menamatkan bacaan pertama, saya berikan buku tersebut kepada suami untuk dibaca. Saya ingin kepastian tentang perasaan saya.Ternyata kami mempunyai gerak hati yang sama. Baru kami sedar, pejalanan kami mengerjakan umrah bukanlah satu perjalanan yang bertujuan untuk bertawaf dan sa'ie sahaja. Perjalanan itu harus bermula lama sebelum itu.

Dalam kesibukan tugas harian, kita selalu alpa dengan nikmat yang Allah berikan. Kita buat yang wajib-wajib, kadang-kadang ada diselitkan amalan sunat, kalau sempat. Kenapalah ketika sibuk membuat persiapan, 3 bulan sebelum tarikh keberangkatan baru saya bertemu dengan buku tersebut? Patutlah ibu mertua selalu bertanya, dah mula Qiyamullail? Jawapannya hanya satu senyuman yang dipinjam dari si kerang busuk....belum sempat, bu. Allah maha pengasih dan penyayang, Dia mahukan kunjungan saya ke Baitullah sesuatu yang sempurna perjalanannya dan ibadah-ibadahnya. Alhamdulillah...barulah dapat saya menyusun perkara-perkara lain selain barang keperluan fizikal yang perlu dibawa. Kelengkapan spiritual.

Setelah sekolah ditutup dan anak-anak dihantar ke kampung, barulah saya rasakan jiwa saya bagaikan disentuh. Entah kenapa setiap solat diiringi airmata tanpa disuruh.Solat Taubat terakhir sebelum meninggalkan rumah sangat bermakna.Perasaan berdebar, gembira, bersyukur bercampur-baur. Sepanjang perjalanan hati berdoa agar dijadikan tetamu Allah yang istimewa. Hanya itu.

No comments:

Post a Comment